De geschiedenis van Atelier Moens


kleingeschiedenis.jpgDe bvba "Garage J.&K. Joosen" werd opgericht op 9 januari 1953 bij akte verleden door Notaris A. Op de Beeck te Putte met Jan en Karel Joosen als vennoten.
 
Er werd gestart op 1 maart 1953 in een pand in de Ravenbergstraat 19 te Mechelen.
 
De garage ongeveer 700m2 groot met bureau en kleine toonzaal werd gehuurd van dhr J. Donnes, een welstellende burger, die op de Zandpoorvest een fabriek exploiteerde van houten groentenkisten.  
 
De garage werd voor ons uitgebaat door de firma John Lins met zetel aan de Tunnelplaats in antwerpen, die de verdeler was voor de provincie Antwerpen van de automerken Triumph en Standard en die wij in concessie kregen voor de regio Mechelen.
 
Terzelfder tijd verkregen wij de agentschappen Rover van de Garage Vanderbeken-Pasteel, Plantijn Moretuslei te Antwerpen en van de camions Stey en International Harvest waarvan de invoerder in Etterbeek gevestigd was.

geschiedenis.jpg

De meest gangbare modellen waren toen Triumph Mayfower en Renown, de Standard Eight, Ten en Vanguard, de Rover 75 en Land-Rover.

Na enkele weken namen wij achtereenvolgens in dienst Jan Dirickx en Louis Nijs.

Het uurloon schommelde toen rond 28 à 30 fr/uur. Benzine kostte +/- 2,50fr. Per liter.

In 1955 haalden we aanbestedingen binnen uitgeschreven door het Belgische leger voor de herstelling van jeeps en camions. De garage werd te klein. 's Morgens moest bij gebrek aan ruimte een aantal camions worden buitengezet en die werden dan geparkeerd aan de O.L.Vrouwkerk om ze 's avonds terug binnen te halen.

De huur van de garage in de Ravenbergstraat 19 werd opgezegd.
 
Op 9 september 1958 werd fabriekspand gekocht in de Nijverheidstraat 45. De akte werd verleden - in het Frans - door notaris Walter Van Den Walle. De fabriek was eigendom van de sprl "Fibretex" waarvan de aandeelhouders waren Dhr. en Mevr. Eliezer de Founés-Germaine Valkenier uit Meise. Bij "Fibretex" opgericht in 1903 werkte tijdens het interbellum 250 tot 300 mensen. Er stonden +/- 100 weefgetouwen en er werden zakken gemaakt uit ter plaatse geproduceerd namaak-jute. De jute werd vervaardigd uit papieren touw, gedraaid uit papieren repen en die fel rood werden gekleurd. "Fibretex" zorgde voor woongelegenheid voor haar arbeiders en bouwde een honderdtal werkmanswoningen in de Nijverheidstraat.

Het metalen dakgebinte was nog eigendom van de firma Buhler Constructions Metalliques te Antwerpen en werd apart verworven. De site werd op eigen kracht opgeruimd waaronder een tiental weefgetouwen, een hoogspanningcabine en een bakstenen schoorsteen die een dertigtal meter hoog was en door de genietroepen neergehaald werd.

Er werden opmetingen verricht in verband met de overnames van de gemeenschappelijke muren en een plan getekend voor de bouw van de scheidingsmuur, kleedkamer, toiletten, bureaux en een werkput. Plannen opgemaakt door architect J. Jonckers Ijzerenleen te Mechelen (back bij Malinois) en kostten 21.490 fr. De werken werden uitgevoerd door aannemer Van Poppel.

Tot in 1963, toen de aanbesteding voor het leger teneinde liep waren er 22 mecaniciens en plaatslagers in dienst plus een kantoorbediende. In dat jaar startten wij een samenwerking met de firma nv Lautrac, die toen de vertegenwoordiging had van Morris, Rover en Triumph voor de streek Mechelen - Leuven. Wanneer de bank Lauwers, waarvan Lautrec een onderdeel was failliet ging (Ravier, Cruypelandt, De Bruyne, Van Acker) namen wij de verkoop in eigen handen.

In 1967 werd ons het agentschap Fiat (ex Pans en Torino Motors) aangeboden. De gevel en het interieur van de garage (toonzaal) werd verfraaid en er werden verkopers aangeworven. (Fasoel, Peeters, Otto). Van 1967 tot 1970 werden ongeveer 300 wagens per jaar verkocht en haalden wij 9% penetratie in de regio Mechelen.
Fiat Belgio av. de la Reine in Waterloo vond dat onvoldoende en gaf de concessie aan Gar. Teugels Nekkerspoel te Mechelen.

Wij concentreerden ons terug op Morris, Triumph en Rover nu verenigd in de groep British Leyland.
Leyland had een uitgebreid gamma waaronder Mini, Mini-Clubman, Mini-Traveller, Allegro, Maxi, Austin 1800 Balanza, Princess, Triumph Dolomite, Triumph 2000 & 2500, Spitfire, TR6 en TR7 en MGB.

De goedkoopste Mini 850 kostte toen 59.900,- fr.
 
mini.jpg

In 1986 werd ons contract met Leyland opgezegd. Leyland verdween, werd Rover en ging naar British Car Center.

In 1989 begon Jan Joosen aan zijn welverdiend pensioen.

Tot 1992 verdeelden wij Suzuki (Moorkens Kontich) met als voornaamste modellen Alto, Swift, Carry, Samourai en Vitara.

Terzelfdertijd bleven wij werken aan Engelse voertuigen.
Tevens werden er personenwagens verhuurd zonder chauffeur op korte termijn.
In 1988 werd de koetswerk afdeling volledig vernieuwd en uitgebreid om de koetswerk herstellingen te verzorgen voor o.a. Volvo Laenen (Mechelen), Garage De Greve Ford (Bonheiden), Garage Gamakobie Lada, Suzuki (Mechelen), Anglo Parts MG, Triumph (Mechelen).

In 1998 is Rudi Moens in de gebouwen van J&K Joosen komen werken. Zijn ervaring met Engelse voertuigen begon in 1987 bij de restauratie van een Engelse Bristol dubbeldek bus voor zijn eindwerk in het Hoger Technisch Instituut Kardinaal Mercier te Brussel.

Vanaf 1988 werkt Rudi Moens onafgebroken voltijds aan Engelse Klassiekers.

In 2000 stapte Rudi mee in het carrosserie gebeuren van J&K Joosen om de op pensioen gaande laatste carrosier af te lossen en de carrosserie exclusief te richten op de Engelse klassiekers.
In 2001 werd de verhuur van personenwagens stopgezet.

In 2002 vond Karel Joosen dat hij na bijna 50 jaar werken toe was aan een welverdiend pensioen. Rudi Moens nam de vlag over, bijgestaan door Edwin sinds 1990 en Marc sinds 2003.

Vanaf 1998 onder uithangbord "ATELIER MOENS" word er vrijwel uitsluitend gewerkt aan Engelse klassieke voertuigen. Door de specifieke ervaring en de rijke aanwezigheid van de authentieke speciale gereedschappen is dit bijna vanzelfsprekend.

Wij hebben nog enkele klanten die hun Engelse Oldtimer hier nog nieuw gekocht hebben!